URSUS

Petycja mieszkańców dzielnicy Ursus w sprawie autobusów linii 207 i 178

W Mocnych Stronach nr 6/2022 z 28 kwietnia br. na str. 2 (dostępne w ARCHIWUM WYDAŃ na mocnestrony.com.pl) opublikowaliśmy informację UD Ursus na temat trwających konsultacji odnośnie do zaproponowanych przez ZTM zmian tras autobusów (w związku z uruchomieniem linii metra na Bemowie) oraz mapki ilustrujące te zmiany na poszczególnych liniach.

Fragment: W związku ze zbliżającym się terminem otwarcia nowych stacji metra ZTM przygotował propozycje usprawnienia układu komunikacyjnego. W marcu i kwietniu br. zorganizowano spotkania z mieszkańcami poszczególnych dzielnic, którzy na bieżąco dzielili się uwagami z przedstawicielami ZTM na temat nowej organizacji przebiegu wielu linii autobusowych. Z kilku z nich korzystają również na co dzień mieszkańcy dzielnicy Ursus m.st. Warszawy. Są to linie: 177, 178, 197, 207, 220 oraz 716.

Czy ZTM uwzględnił opinie wszystkich mieszkańców? Czy teraz pomoże swoim pasażerom?

Publikujemy skierowaną do ZTM petycję rozgoryczonych i bezradnych mieszkańców tej części Ursusa, której pozbawiono aż dwóch linii autobusowych. Petycja i jej uzasadnienie opisują ich obecną sytuację. Pod petycją podpisało się blisko 500 osób.


Warszawa, dnia 14.11.2022 r.

ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO

ul. Grochowska 316/320

03-839 Warszawa

Pasażerowie z Przystanku  Kuźnicy Kołłątajowskiej

PETYCJA

Zwracamy się z prośbą o powrót autobusów linii 207 i 178 na dawne trasy.

Wprowadzone zmiany trasy linii 178 i 207 po raz pierwszy od wielu lat pozbawiają nas bezpośredniego dojazdu do stacji PKP i znajdujących się w jej pobliżu przedszkoli, szkoły i przychodni Via Med na ulicy Wiosny Ludów, gdzie również zlikwidowano przystanek (z usług przychodni korzysta dużo starszych osób z naszej okolicy).

Zostaliśmy pozbawieni autobusu 207, który dojeżdża do stacji PKP a dojście do przystanków tej linii usytuowanych na ulicy Regulskiej wiąże się z pieszym przejściem odległości całego jednego przystanku.

Mieszkamy w okolicy, gdzie oprócz Żabki nie ma sklepów, apteki, przychodni, ani żadnych punktów usługowych. W tym przypadku linia 178 rozwiązywała problem nie tylko szybkiego dotarcia do stacji PKP ale również w drugim kierunku do znajdujących się na Skoroszach:

  • przychodni rehabilitacyjnych (konieczność przesiadek dla osób niepełnosprawnych jest olbrzymim problemem),
  • sklepu Leroy Merlin,
  • Biedronki,
  • Centrum Handlowe Skorosze

Linia 178 była jedyną linią łączącą z centrum Warszawy. Stwarzała możliwość bezpośredniego dojazdu do innych dzielnic stolicy, a w końcu do Starego Miasta.

Wprowadzone zmiany, wymuszające przesiadki, znacznie utrudniają i bardzo wydłużają trasę dojazdu do celu podróży. Przystanki na ulicy Spisaka w stronę Skoroszy i stacji PKP są usytuowane w odległości około 200 metrów od skrzyżowania. Dotarcie do przystanku kończy się wyścigiem z autobusem lub długim oczekiwaniem na następny.

W obecnej sytuacji dojazd do Urzędu Dzielnicy Ursus, a także nowo powstałego osiedla na terenie dawnych Zakładów Mechanicznych Ursus wiąże się z przejazdem z przesiadką przez całą dzielnicę (trwa dłużej niż dojście na piechotę od przystanku Kuźnicy Kołłątajowskiej).

Nie jest prawdą, że funkcję linii 178 przejęła linia 207, ponieważ obydwie omijają przystanek Kuźnicy Kołłątajowskiej. Konsultacje społeczne to fikcja, tylko nieliczni internauci wiedzieli w jakim terminie się odbywały. Brak autobusów linii 178 i 207 wiązany był z wakacjami i z remontem ul. Walerego Sławka. Do tej pory część pasażerów jest zaskoczona zaistniałą sytuacją i myśli, że to tylko chwilowy brak tych linii.

Dodatkową grupą pasażerów zawiedzionych brakiem ww. linii autobusowych są obywatele różnych narodowości, a wśród nich uchodźcy z Ukrainy (studenci, matki z dziećmi oraz osoby pracujące). Jest to spora grupa osób zamieszkujących naszą okolicę.

Według ZTM zmiany zostały podyktowane uruchomieniem nowych stacji metra na Bemowie, a to ma się nijak do kursowania autobusów w naszej okolicy. Małe obłożenie pojazdów w pobliżu przystanków końcowych w dzielnicy domów jednorodzinnych nie powinno być argumentem dla zmiany trasy autobusów, tym bardziej, że w ostatnim czasie powstaje tu zabudowa wielorodzinna i przybywa ludności. Sam fakt, że obecnie na przystanku czekają nie dwie lub trzy osoby, a kilkanaście, świadczy o potrzebie wznowienia dawnych linii autobusowych lub utworzenia nowych zapewniających komfort podróży.

Zabranie z przystanku Kuźnicy Kołłątajowskiej autobusów linii 178 i 207 jest bardzo krzywdzące dla nas jako mieszkańców dzielnicy i pasażerów ZTM.

Zainteresowanie problemem jest ogromne i najlepiej o nim świadczą podpisy w ilości 477, zebrane bez żadnych trudności i w bardzo krótkim czasie tylko od części mieszkańców.

MS 20/2022, 24 listopada 2022