URSUS

Będzie metro w Ursusie

W czwartek, 16 lutego br. odbyła się konferencja prasowa Burmistrza Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy Bogdana Olesińskiego oraz jego zastępców Wiesława Krzemienia i Kazimierza Sternika. Tematem spotkania z dziennikarzami były zmiany w komunikacji w dzielnicy, związane przede wszystkim z powstaniem w przyszłości kilku stacji metra.

Parę dni wcześniej, w poniedziałek 13 lutego Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił oficjalnie informację dotyczącą sieci metra dla Warszawy. Według gotowego już studium do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków będzie miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru. A tam, gdzie metra nie będzie, dotrze komunikacja tramwajowa. Badania nad zaplanowaniem optymalnej sieci komunikacyjnej dla stolicy trwały kilka lat. Z badań wynikło, że najefektywniejszy jest transport szynowy z metrem na pierwszym miejscu. Do 2050 r. transport szynowy ma objąć wszystkie 18 dzielnic stolicy. Już trwa budowa linii tramwajowej do Wilanowa. Pięć linii metra będzie miało łącznie 113 km długości. Na terenie dzielnicy Ursus będzie aż 6 stacji.

Te informacje były dla większości mieszkańców zaskoczeniem.

Metro do Ursusa

Burmistrzowie w czwartkowej konferencji prasowej w Ursusie odnieśli się do informacji prezydenta stolicy oraz poruszyli inne, związane z dynamiczną rozbudową Ursusa tematy.

– W naszej dzielnicy będzie aż sześć stacji metra. Prace nad przedłużeniem linii M2 trwają już od jakiegoś czasu. To jest linia, która w naszej opinii najszybciej dotrze do Ursusa.  W 2019 roku przy naszym bardzo wydatnym udziale znalazł się  w planach zapis o rozdziale tunelu przy stacji techniczno-postojowej, który umożliwi przedłużenie linii metra do Ursusa. W kolejnych latach jednostki miasta uzgodniły z PKP przebieg linii tuneli tak, żeby się nie krzyżowały i żeby nasza linia metra bezpiecznie przebiegała powyżej linii Kolei Dużych Prędkości – poinformował burmistrz Bogdan Olesiński.

– Pod koniec stycznia radni Rady Dzielnicy Ursus, radni Rady Warszawy i działacze PiS zorganizowali na terenie Szamot konferencję prasową i od tej pory zaczęły krążyć, delikatnie mówiąc, nie sprawdzone informacje i te informacje chcielibyśmy sprostować” (…) „oni zarzucają prezydentowi Warszawy, że nic nie robi, nie realizuje swoich wyborczych obietnic, kiedy jednocześnie koledzy radnych z PiS blokują możliwość pozyskania środków z KPO, które do tej budowy metra mają służyć – dodał burmistrz.

Powstanie w Ursusie linii Metra, łączących dzielnicę z całą siecią warszawską jest sprawą kluczową. Zabudowywane przez deweloperów osiedle Szamoty będzie liczyło do 50 tys. mieszkańców. Nie ma takiej ilości dróg, które by pozwoliły rozwiązać problemy komunikacyjne tego osiedla.

ZTM już przygotował plan autobusów wahadłowych, które będą dowozić mieszkańców Ursusa do (na razie ostatniej) stacji linii M2 – Karolin, której budowa właśnie się rozpoczyna i powinna być zakończona w 2026 roku. Oczywiście dużo wygodniej będzie korzystać mieszkańcom z własnej stacji. Według burmistrza – gdyby udało się odblokować środki z KPO i gdyby Warszawa przystąpiła nie tylko do prac planistycznych, ale do rzeczywistej budowy metra, to w ciągu 10 lat mogłyby powstać stacje Ursus Północny, Ursus Szamoty i Ursus Niedźwiadek.

Będzie nowy przejazd z „Niedźwiadka” do „Starego Ursusa”

Burmistrzowie mówili też o projektowanej właśnie przebudowie ul. Orłów Piastowskich i bardzo newralgicznego skrzyżowania ul. Czerwonej Drogi z ul. Posag Siedmiu Panien. Dzielnica jest na ostatniej prostej, żeby podpisać umowę z inwestorami, którzy sfinalizują tę przebudowę. Konferencja odbywała się w miejscu, gdzie biegnie droga do wiaduktu. Wybudowane jest już rondo, budowane są drogi dojazdowe.

Jak zauważył wiceburmistrz Sternik, jakość życia mieszkańców zależy m.in. od transportu z centrum. To są właśnie drogi dojazdowe do wiaduktu nad trasą PKP. Historia budowy tych dróg to 10 lat gehenny w organizowaniu i załatwianiu uzgodnień z Wojewodą i GDDKiA. Jeśli się wszystko uda – w 2024 r. kolejny przejazd między Ursusem Północnym i Południowym będzie otwarty.

Jest nowy teren na inwestycje oświatowe

Wiceburmistrz Krzemień podziękował prezydentowi stolicy i Radzie Warszawy za zakup działki o powierzchni 4,377 ha, w Miejscowym Planie Zagospodarowania przeznaczonej na usługi oświatowe (szkoły, przedszkola, żłobki i kluby dziecięce, teren ulic publicznych), znajdującej się w Ursusie na skrzyżowaniu ul. Posagu 7 Panien i ul. Taylora. Można tam umieścić 2 szkoły, przedszkole i żłobek. Dzieci przybywa. Inwestycje oświatowe to jedne z priorytetów dla dzielnicy. Niestety brakuje na nie pieniędzy.

Czek dla Ursusa

Burmistrz Olesiński wytłumaczył co oznacza eksponowana w czasie konferencji plansza z napisem „Prosimy o czek dla Ursusa”.

– Chodzi o czeki, które pan Premier rozdaje dla samorządów. Prawo i Sprawiedliwość chwali się, że wspiera wszystkie samorządy w kraju. Nasza dzielnica liczy ponad 60 tys. mieszkańców i jest tu dużo wyborców PiS. Mamy apel do wszystkich naszych radnych. Wystąpmy razem do premiera o dofinansowanie, o czek dla Ursusa. Na co? – żłobek, rozbudowa dróg lokalnych…

Przywróćcie autobusy linii 207 i 178

Od listopada 2022 r. mieszkańcy z okolic przystanku Kuźnicy Kołłątajowskiej przy ul. Regulskiej domagają się przywrócenia autobusów 207 i 178 na dawne trasy. Wystosowali w tej sprawie petycję (477 podpisów) do Zarządu Transportu Miejskiego, burmistrza Ursusa i prezydenta Warszawy.

Burmistrz Olesiński, zapytany o tę sprawę, wyjaśnił, że sprawa stanęła na komisji gospodarki przestrzennej i komunalnej i do ZTM został wysłany wniosek z prośbą o powtórną analizę. Niestety – nadeszła odpowiedź odmowna. ZTM powołuje się na prowadzone badania i na bardzo małe obłożenie tej linii. Burmistrz zaproponował, żeby cały czas drążyć temat, ale decyzję może podjąć tylko ZTM.

Tekst i zdjęcia: Jacek Sulewski

MS 1/2023, 23 lutego 2023