AktualnościPOWIAT PRUSZKOWSKIPruszków

Mini Centrum Nauki Kopernik w naszym regionie!

Wielki prezent na rozpoczęcie roku szkolnego otrzymali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Pruszkowie im. Marii Konopnickiej. Dzięki współpracy Miasta Pruszków i Szkoły Podstawowej Nr 10 z inicjatorami, czyli Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik, powstało następne inspirujące miejsce na mapie Polski i naszego regionu – SOWA, czyli Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności.

SP 10 w Pruszkowie jest pierwszą placówką oświatową z ponad 30. istniejących, której udało się wyposażyć w SOWĘ! Strefy powstają przy już funkcjonujących instytucjach kultury, takich jak domy kultury, biblioteki, muzea. SOWA to inicjatywa Ministra Edukacji i Nauki realizowana wspólnie z Centrum Nauki Kopernik, która poprzedza utworzenie zapowiadanych w Polskim Ładzie Małych Centrów Nauki. Nie byłoby sukcesu, gdyby nie wspólna praca nad projektem Mirosławy Śliwińskiej, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 10, wraz z pracownikami Urzędu Miasta Pruszków. – Chciałabym również podziękować swojej wspaniałej kadrze. Nauczyciele-animatorzy szkolili się już od grudnia, także w Centrum Nauki Kopernik. Mamy nadzieję, że sprostamy zadaniu – nie ukrywała dumy i szczęścia dyrektor placówki.

Goście pod wrażeniem

Na uroczystości nie mogło zabraknąć Tomasza Pituchy, (Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw rodziny), Zdzisława Sipiery (Poseł na Sejm RP), Roberta Firmhofera (Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik), Doroty Skrzypek (I Mazowiecki Wicekurator Oświaty), Pawła Makucha (Prezydent Miasta Pruszkowa), Konrada Sipiery (Zastępca Prezydenta Miasta Pruszkowa), Krzysztofa Rymuzy (Starosta Powiatu Pruszkowskiego) oraz Dyrektorów i Pracowników pruszkowskich placówek oświatowych.

Mała SOWA – wielki potencjał edukacyjny

Kopernik przekazał SOWĘ w SP 10 składającą się z wystawy z eksponatami w jednej z przestronnych pomieszczeń szkolnych. – Tu powstała tzw. „Mała SOWA” składająca się z 15. eksponatów. W Polsce powstały także pomieszczenia z 18 eksponatami. Zgodnie z zasadą wyposażamy miejsca w takie same eksponaty. Wszystko zależy od możliwości lokalowych danej instytucji. Kilka stacji doświadczalnych pozwala tłumaczyć zjawiska fizyczne. Część jest jednak interdyscyplinarnych. Mamy możliwość np. nakręcenia filmu, zobaczyć, jak powstają barwy – tłumaczy Anna Lipińska, dyrektor ds. doświadczenia zwiedzającego w Centrum Nauki Kopernik. Pruszkowska szkoła zyskała także część zwaną MAJSTERNIĄ. W tej drugiej pomysłowość i ciekawość można przekuć w tworzenie własnych eksponatów i wynalazków, praktyczne wykonywanie zadań konstrukcyjnych i logicznych.

Miejsce nie tylko dla uczniów szkoły

Pomysł na funkcjonowanie SOWY to, przede wszystkim, zachęta do samodzielnego eksplorowania wiedzy, rozbudzania samodzielności poznawczej, próba zaprezentowania nauki jako przestrzeni interdyscyplinarnej. Co ważne, wszystkie te eksponaty mogą być wykorzystywane w zajęciach lekcyjnych, gdyż są ujęte w kluczu podstawy programowej szkół podstawowych. – Utworzyliśmy dzięki temu stałe partnerstwa pomiędzy Centrum Nauki Kopernik a mniejszymi ośrodkami z całej Polski – zauważa Robert Firmhofer, Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik. Miejsce ma być OGÓLNODOSTĘPNE dzięki biletom dla wszystkich zainteresowanych!

Inicjatywa „SOWA – Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności” finansowana jest w ramach dotacji Ministra Edukacji i Nauki, na podstawie umowy w sprawie uruchomienia przez Centrum Nauki Kopernik 32 lokalnych Stref Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności (SOWA) w latach 2021–2025.

Agnieszka Gorzkowska

MS 15/2022, 8 września 2022