Jakie możliwości daje PUE ZUS?
Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które udostępnia elektroniczny dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Większość spraw, jakie mamy do załatwienia w ZUS-ie możemy załatwić przez PUE. Na Platformie zarejestrowanych jest już ponad 12 mln profili.
Warto mieć na PUE swój profil, by sprawy w ZUS móc załatwiać bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki Platformie Usług Elektronicznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych stał się urzędem dostępnym siedem dni w tygodniu. Pozwala załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie.
– Na swoim profilu każdy znajdzie odpowiednią dla siebie zakładkę, w której zamieszczone są odpowiednie dane i usługi, z których można skorzystać. Przez PUE ZUS np. rodzice i opiekunowie mogą wysyłać wszystkie wnioski z zakresu świadczeń rodzinnych – przez PUE mogą złożyć wniosek o świadczenia 500 plus, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku oraz 300 zł na wyprawkę szkolną – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Płatnicy składek mają dostęp do wielu istotnych informacji. Mogą też przekazać wnioski np. o zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, czy zadać pytanie dotyczące spraw ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
Świadczeniobiorcy i ubezpieczeni mogą samodzielnie tworzyć np. elektroniczne potwierdzenia na Platformie Usług Elektronicznych. Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS, ponieważ jest podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu i można go przekazać instytucji, która tego oczekuje. Może to być np. potwierdzenie przysługującego prawa do emerytury czy renty. Seniorzy tą drogą mogą np. złożyć wniosek o zmianę sposobu wypłaty świadczenia z adresu na rachunek bankowy.
Osoby ubezpieczone mogą np. obliczyć prognozowaną wysokość emerytury. Mogą także sami tworzyć elektroniczne dokumenty z wybranymi danymi z konta potrzebnymi np. w banku czy urzędzie. W taki sposób można na przykład utworzyć dokument z informacją o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń, wysokości podstawy wymiaru składek, przerwach w pracy lub członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.
– Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest cały czas rozwijana i unowocześniana, aby lepiej służyć klientom. O każdej porze można sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, złożyć wniosek, wystąpić z zapytaniem do ekspertów czy umówić wizytę w placówce ZUS, by nie czekać w kolejce – dodaje rzecznik.
MS 09/2023, 23 listopada 2023