III Festiwal Polskiej Muzyki Dawnej
W dniach 6 – 20 czerwca 2021 na terenie Miasta i Gminy Ożarów Mazowiecki odbył się III Festiwal Polskiej Muzyki Dawnej. Wydarzenie było realizowane we współpracy z Burmistrzem Ożarowa Mazowieckiego. Zabrzmiały trzy koncerty w trzech świątyniach na terenie Gminy Ożarów Mazowiecki (kościół w Płochocinie, Sanktuarium w Ożarowie i kościół seminaryjny w Ołtarzewie).
Koncert inauguracyjny III Festiwalu Polskiej Muzyki Dawnej odbył się 6 czerwca 2021 r. o godz.19.00 w kościele św. Wojciecha w Płochocinie. Wystąpił zespół Kapela Polonica ze śpiewaczką Barbarą Rogalą, solistką Warszawskiej Opery Królewskiej. W wykonaniu artystów usłyszeliśmy utwory takich kompozytorów, jak Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach czy Georg Philipp Telemann. Zespół muzyki dawnej Kapela Polonica powstał w 2015 roku. Tworzą go absolwenci wyższych uczelni muzycznych w Łodzi, Wrocławiu i Genewie. Z okazji 250. rocznicy śmierci Georga Philippa Telemanna artyści wydali płytę z kantatami sakralnymi tego kompozytora. Część utworów z tego albumu muzycy zaprezentowali na koncercie w Płochocinie.
Drugi koncert odbył się 13 czerwca 2021 r. o godz.16.15 w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ożarowie Mazowieckim. Zaprezentował się zespół muzyki dawnej Musarion pod kierownictwem artystycznym skrzypaczki Judyty Tupczyńskiej. Przy akompaniemencie klawesynowym Doroty Stawarskiej zespół Musarion wykonał utwory Adama Jarzębskiego, G. Ph. Telemanna i Antonio Bertaliego. Oryginalnie zabrzmiały również utwory Tobiasa Hume’a (Polish Vilanelle i Polish Ayre). Pięknie opowiedziała o nich grająca na violi da gamba Justyna Rekść-Raubo. Artystka w interesujący sposób przedstawiła również swój oryginalny instrument.
Na zakończenie festiwalu w kościele NMP Królowej Apostołów w Ołtarzewie wystąpił zespół muzyki dawnej Musarion i Chór Kameralny Ab Imo Pectore pod dyrekcją Mariusza Latka. Usłyszeliśmy dwie kompozycje Simona Ferdinanda Lechleitnera (XVII/XVIII w.) – Exultate Jubilate i Requiem Es-dur.
Były to dwa prawykonania zapomnianych utworów, które w ostatnim czasie zostały odnalezione w bibliotekach parafialnych. Rękopisy, zachowane często w złym stanie, wymagają profesjonalnej muzykologicznej rekonstrukcji, aby mogły posłużyć jako materiał do wykonania dzieła.
Rekonstrukcji utworów podjął się wieloletni wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego Pallotynów w Ołtarzewie – ks. dr Dariusz Smolarek SAC. Ks. Smolarek jest również adiunktem w Katedrze Polifonii Religijnej Instytutu Muzykologii KUL.
Aby przybliżyć słuchaczom kontekst historyczny i muzyczny, w którym powstawały prezentowane dzieła, ks. Smolarek wygłosił przed koncertem w Ołtarzewie 15-minutowy mini-wykład. Podczas tego koncertu urzekająco zabrzmiał delikatny sopran solistki Katarzyny Bienias, dźwięczny bas Krzysztofa Chalimoniuka, a także oryginalne, barokowe trąbki clarino (Paweł Hulisz i Emil Miszk).
Bardzo dziękujemy za gościnę proboszczom wszystkich trzech parafii: ks. Zdzisławowi Słomce, ks. Grzegorzowi Pielaszkowi oraz ks. Jackowi Smykowi.
Pamiętajmy, że celem Festiwalu jest prezentowanie arcydzieł muzyki dawnej, a przede wszystkim – przywracanie do repertuaru wartościowych, a nieodkrytych dotąd kompozycji polskich twórców, tym samym – uchronienie od zapomnienia utworów oraz kompozytorów działających w Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku. To dla artystów wielka radość, że zachowując rygory sanitarne, mogliśmy cieszyć się obecnością publiczności podczas trzech wyjatkowych wieczorów muzycznych.
Mariusz Latek
Dyrektor Artystyczny Festiwalu
MS 11-12/2021, 15 lipca 2021