DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS,
miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, 
gminy OŻARÓW MAZOWIECKI, gminy BRWINÓW

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

Rusza przebudowa stacji PKP w Ożarowie Mazowieckim

Wraz z korektą rozkładu jazdy PKP od połowy marca 2021 roku ruszy wreszcie przebudowa stacji PKP w Ożarowie Mazowieckim. Pierwotnie przebudowa stacji PKP Ożarów Mazowiecki miała się rozpocząć na jesieni 2018. Niestety, prace budowlane wciąż nie ruszyły. Jak wyjaśniają PKP PLK: „jest to spowodowane decyzją konserwatora zabytków ws. wiaty na peronie, co z kolei skutkowało m.in. wydłużeniem procedury uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych”.

W 2018 roku konserwator zabytków uznał, że wiata na stacji powinna być objęta ochroną i została wpisana do wojewódzkiej ewidencji zabytków. To wymusiło na inwestorze i wykonawcy zmiany w projekcie i pozyskanie dodatkowych uzgodnień – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

Ostatecznie jednak stara wiata nie zostanie zachowana z uwagi na jej stan.
– W porozumieniu z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków wybudowane zostaną nowe wiaty nawiązujące stylistyką do obecnej – informuje Jakubowski.

Obecnie trwa oczekiwanie na pozwolenie na budowę, które według najnowszych informacji powinno być uzyskane w lutym 2021 roku. Warto jednak zaznaczyć, że przed świętami uzyskano pozwolenie na wykonywanie robót przygotowawczych, które nie wymagają pozwolenia na budowę. Dlatego od miesiąca można zaobserwować pojazdy szynowe, które przygotowują główny front robót. Natomiast od marca 2021 zostanie wyłączony z ruchu jeden tor i będzie następowała sukcesywna rozbiórka peronu. Wcześniej zostanie wybudowany tymczasowy peron, umiejscowiony od północnej strony miasta. Wiadomo, że największe prace związane z tą inwestycją, wartą prawie 100 mln złotych, spółka ZUE S.A. z Krakowa chce wykonać w bieżącym roku, zaś prace wykończeniowe – w 2022 roku.

Po zakończeniu przebudowy stacja PKP Ożarów Mazowiecki będzie mieć dwa perony, z których mogą odjeżdżać jednocześnie 4 pociągi. Na peronach staną wiaty, ławki oraz dynamiczna informacja pasażerska (wyświetlacze). Do peronów będzie można dojść przejściem podziemnym, zaopatrzonym również w wyświetlacze informujące o godzinie odjazdu pociągu i ewentualnych opóźnieniach. Wyjścia na perony będą posiadać również pochylnię i windę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Projekt przewiduje także zainstalowanie poręczy oraz oznakowanie pionowe i poziome (nawierzchni), w tym instalację oznaczeń dotykowych (wypukłych piktogramów, wypukłych znaków alfabetu lub oznaczeń w alfabecie Braille’a). W ramach inwestycji przewidziano również miejsce na tory boczne dla pociągów aglomeracyjnych. Zostaną zainstalowane urządzenia ochrony akustycznej środowiska (ekrany), minimalizujące ponadnormatywne oddziaływania akustyczne. Powstanie również nowy budynek nastawni. Zabudowane zostaną nowe urządzenia i wymieniona sieć trakcyjna. Po zakończeniu przebudowy stacji PKP Ożarów Mazowiecki wzrośnie przepustowość linii kolejowej, a dzięki torom bocznym dla kolei aglomeracyjnej będzie możliwe uruchomienie w przyszłosci SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej).

Warto wspomnieć, że w obecnym momencie istotną rolę w komunikacji miasta spełnia kładka nad torami, która umożliwia nie tylko bezpieczne dotarcie na peron, ale także przejście z części północnej na południową stronę Ożarowa. Według informacji spółki PKP PLK, która czuwa nad tą inwestycją, wspomniana kładka dla pieszych ma być rozebrana w jak najpóźniejszym terminie.

PKP PLK informują, że pociągi podmiejskie podczas realizacji przebudowy stacji PKP będą kursowały.

Miejmy nadzieję, że inwestycja ta nie okaże się w znaczącym stopniu uciążliwa dla mieszkańców Ożarowa Mazowieckiego.

Mariusz Latek

Fot. PKP PLK (www.plk-sa.pl)

MS 01/2021, 4 lutego 2021