DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

Koncert z okazji 75. rocznicy zakończenia działań wojennych Powstania Warszawskiego

75. rocznica zakończenia działań wojennych Powstania Warszawskiego została zaznaczona szczególnym wydarzeniem kulturalnym – 29 września 2019 roku w Archidiecezjalnym Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ożarowie Mazowieckim zabrzmiała ponadczasowa muzyka Mozarta w znakomitym wykonaniu.

Przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpiła Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, soliści – śpiewacy oraz Chór Kameralny Ab Imo Pectore pod dyrekcją Mariusza Latka. Artyści wykonali mistrzowskie dzieło muzyki oratoryjnej Mozarta – Vesperae solennes de confessore C-dur KV 339 z 1780 roku. Te przepiękne Mozartowskie Nieszpory, stanowiące tradycyjną część oficjum, nie są często wykonywanym dziełem wiedeńskiego geniusza. W samej Filharmonii Nardowej, na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, zabrzmiały tylko dwa razy: w 1991 i 2017 roku. Najbardziej znanym fragmentem tego cyklu, wykonywanym często jako samodzielne ogniwo, jest Laudate Dominum – jedna z najpiękniejszych arii sopranowych w dorobku Mozarta. Tutaj zabrzmiała ona w urzekającym wykonaniu solistki Filharmonii Narodowej Eweliny Siedleckiej-Kosińskiej. Pozostałe części dzieła Mozarta również zachwycają melodyką frazy, kunsztem polifonicznych technik kompozytorskich i doskonałym zespoleniem liturgicznego tekstu z jego muzycznym opracowaniem. Nieszpory skomponował Mozart na potrzeby kalendarza liturgicznego katedry w Salzburgu, a formę dzieła tworzy zestawienie pięciu psalmów: 109 Dixit Dominus („Rzekł Pan”), 110 Confitebor („Wysławiam Pana”), 111 Beatus vir („Błogosławiony mąż”), 112 Laudate pueri („Chwalcie, słudzy Pana”),
116 Laudate Dominum („Chwalcie Pana”) oraz Magnificat (pieśń Maryi Wielbi dusza moja Pana z Ewangelii wg św. Łukasza).

Na uwagę zasługują – obok wspomnianej już sopranistki – również pozostali soliści z Filharmonii Narodowej: Joanna Gontarz – alt, Andrzej Marusiak – tenor i Mirosław Grabski – bas. Orkiestrę Kameralną Filharmonii Narodowej, znakomicie podążającą za stylistyką Mozartowskiego dzieła, przygotował jej kierownik artystyczny i zarazem pierwszy skrzypek Jan Lewtak.

Do godnego upamiętnienia zrywu powstańczego z 1944 roku przyczynił się także wnikliwy komentarz aktora i reżysera Roberta Walkowskiego, który przedstawił zebranym w gościnnych murach ożarowskiego Sanktuarium słuchaczom ciekawe, nieznane informacje i zdjęcie z Powstania Warszawskiego. W tym miejscu warto zaznaczyć, że powstańczy zryw zakończył się właśnie w Ożarowie Mazowieckim, w nocy z 2 na 3 października 1944 roku w kwaterze SS-Obergruppenführera Ericha von dem Bacha (dworek Reicherów, położony w odległości 200 metrów od dzisiejszego Sanktuarium), dowodzącego niemieckimi wojskami w Warszawie. Wówczas przedstawiciele Komendy Głównej AK – płk Kazimierz Iranek-Osmecki „Jarecki” oraz ppłk Zygmunt Dobrowolski „Zyndram” podpisali akt o zaprzestaniu działań wojennych Powstania Warszawskiego.

Publiczność w pełni doceniła wysoki poziom artystyczny projektu, nagradzając artystów nie milknącymi brawami.

Ogromne podziękowania należą się organizatorom koncertu: Burmistrzowi Ożarowa Mazowieckiego p. Pawłowi Kanclerzowi i Kustoszowi Archidiecezjalnego Sanktuarium Miłosierdzia Bożego ks. Zdzisławowi Słomce SAC oraz firmie STOART za dofinansowanie tego koncertu.

dr Mariusz Latek

Fot. Zuzanna Marzęda

MS 19/2019, 24 października 2019